Threads: De nieuwe concurrent van X (Twitter) — Wat marketeers moeten weten

Tomorrowmen
6 min readMar 19, 2024

Threads is de Meta-kloon van Twitter, of X. Wat is de potentie voor marketing en wat zijn de ontwikkelingen?

Het is nieuw en trending: Threads. Deze nieuwe app van Meta is onlangs gelanceerd en is de tegenhanger van Twitter/X. De nieuwe app leidt tot speculatie dat Zuckerberg en Musk binnenkort samen de strijd aangaan. In deze blog brengen wij je op de hoogte van de ontwikkelingen, brengen we de potentie van het platform voor jou in kaart en zorgen we dat je voorbereid bent voor de lancering van de app in de EU.

Door Nynke Reitsma
Te lezen op: https://www.marketingfacts.nl/berichten/threads-de-nieuwe-concurrent-van-x-twitter-wat-marketeers-moeten-weten/

>>> Dit artikel schreef ik samen met mijn collega Elisa Stavorinus, zij is net als ik digital marketing consultant bij Tomorrowmen.

Threads: Wat is het?

Het is je niet ontgaan, maar toch heel even een korte samenvatting van wat Threads precies is. Threads is een tekst gebaseerde conversatie-app die volgens Meta is ontworpen om een ruimte te zijn “where communities come together to discuss everything from the topics you care about today to what’ll be trending tomorrow.”

Wij zien Threads als een nieuw platform om je zichtbaarheid te vergroten en meer interactie te genereren met je doelgroep. De focus ligt op het bevorderen van discussies rond specifieke onderwerpen. Gebruikers kunnen links, foto’s, carrousels en video’s delen om conversaties te starten. Aanmelden is makkelijk, Threads is namelijk rechtstreeks verbonden met Instagram. Je kunt je aanmelden via je bestaande Instagram-account en iedereen volgen die je ook op Instagram volgt.

Toch heeft de app nog niet alle basis functionaliteiten, zoals bijvoorbeeld een zoekfunctie waarmee mensen door trending hashtags kunnen bladeren. Dit zal langzaam uit worden gebreid, meldt Meta. Zo zijn er afgelopen weken een aantal nieuwe features geïntroduceerd, zoals de manier waarop je de feed kunt customizen en een nieuwe manier om notificaties te filteren.

Bron afbeelding: Variety.com.

Opkomst Threads

Threads is op 6 juli gelanceerd. Binnen 5 dagen schoot het aantal gebruikers voorbij de 100 miljoen. Het platform is ook populair bij veel grote namen zoals Bill Gates, Oprah Winfrey en Jimmy Fallon. “Dat is voornamelijk organische vraag en we hebben nog niet eens veel promoties ingeschakeld,” zei Zuckerberg in een Threads-post waarin hij de mijlpaal aankondigde. De groei is explosiever dan die van ChatGPT, mensen zijn nieuwsgierig.

Inmiddels is de groei van gebruikers wel aanzienlijk vertraagd. Er is gemeld dat het aantal dagelijks actieve gebruikers van Threads sinds de lancering met ongeveer 70% is gedaald en dat de downloads van Threads zijn vertraagd. Maar zelfs zonder EU-gebruikers heeft Threads wel al 114 miljoen leden en het platform heeft met zo’n bereik een grote potentie.

Threads vs. Twitter/X

De nieuwe app leidt tot speculatie dat Zuckerberg en Musk binnenkort samen de strijd aangaan. Veel mensen vragen zich af of Threads Twitter/X zal overnemen. Is het nieuwe platform dan beter dan Twitter/X, of is het eigenlijk niet de moeite waard om te gebruiken?

Neil Patel is een bekend figuur in de digitale marketing industrie. Hij is ondernemer, auteur en online marketing expert. Hij geeft inzicht over de app door middel van een analyse die hij op 308 accounts heeft gedaan. De accounts zijn zowel op Threads als op Twitter actief en vergelijkbare content posten, om het verschil in prestaties te onderzoeken. Hieronder zijn inzichten:

  • Threads overtrof de verwachtingen en kreeg meer gebruikers in vergelijking met andere platforms zoals ChatGPT en Twitter/X.
  • Threads vertoonde een hogere betrokkenheid met 31,4 likes en 4,3 opmerkingen per bericht in vergelijking met Twitter/X’s 4,9 likes en 0,4 opmerkingen.
  • De betrokkenheid per volger op Threads was aanzienlijk hoger dan op Twitter/X.
  • Het effect op views en bereik op Threads in vergelijking met Twitter/X is onduidelijk, aangezien Threads geen bereikgegevens toont zoals Twitter/X dat wel doet.
  • De betrokkenheid op Threads kan in de loop van de tijd afnemen naarmate de gebruikersactiviteit afneemt, maar het bereik kan toenemen naarmate Threads zich uitbreidt naar meer landen.
  • De conclusie is dat zowel Instagram Threads als Twitter/X kunnen worden gebruikt om vergelijkbare inhoud te plaatsen, wat uiteindelijk de zichtbaarheid van de inhoud vergroot voor een breder publiek.
  • Het is mogelijk dat platforms naast elkaar bestaan, zoals te zien is met Instagram en Snapchat, en TikTok en Instagram.

Zeker het laatste punt wordt ook ondersteund door Gary Vaynerchuk. Threads is geen “Twitter-killer.” De wereld draait om “en” en niet om “of” — beide apps kunnen tegelijkertijd bestaan. Deze vergelijking bewijst dat het nieuwe platform potentie heeft om te groeien en te bestaan naast de huidige social media kanalen. Daarbij is het wel belangrijk dat Threads zich blijft ontwikkelen om de betrokkenheid van gebruikers te waarborgen. Dit doen ze mede door nieuwe functies uit te rollen.

Bron afbeelding: Neil Patel.

Threads: Potentie van het platform

(Nog) niet in Nederland/Europa

In verband met privacyregels is de app nog niet in Europa goedgekeurd. Meta wacht op duidelijkheid van de Europese instantie die verantwoordelijk is voor het reguleren van dergelijke apps. Dit komt door een wet uit maart 2022, de zogenaamde Digital Markets Act (DMA) van de EU, die is aangenomen in het EU-parlement. Zoals het nu lijkt, zal de app nog een aantal maanden moeten wachten voordat EU-gebruikers het ook kunnen gebruiken.

Eerder nog te gebruiken met VPN, maar die route heeft Meta nu afgesloten en dus zullen EU-gebruikers moeten wachten op de regelgeving.

Doelgroep op Threads

Threads is de directe concurrent van Twitter/X. Waar Twitter/X voornamelijk het platform is voor zakelijke professionals, is Threads dit dus ook. Deze doelgroep, de zakelijke professionals, kun je dus ook verwachten op het nieuwe platform. De early adopters zijn al snel overgestapt. Zoek je een manier om Gen-Z te bereiken? Lees dan zeker deze blog.

Adverteren op Threads

Op dit moment zijn er nog geen advertentiemogelijkheden op het platform, maar marketeers staan te popelen om te beginnen met adverteren omdat er zoveel gebruikers te bereiken zijn. Het doel van Meta is om eerst te groeien en een stabiele gebruikersbasis bieden. Pas later willen ze advertenties introduceren en monetariseren. Tussentijds is het wel mogelijk om een betaalde samenwerking aan te gaan met Thread-gebruikers.

Als marketeer is het dus wel al interessant om te gaan testen met het inzetten van influencers. Engagement is een stuk hoger op Threads, als dit zich ook doorvertaalt naar influencers, is dat zeker het proberen waard. Mits de influencer past bij je bedrijf natuurlijk.

Wat moet je als marketeer nú met deze ontwikkelingen?

Vernieuwen, wij zijn daar wel van. Dit is dus zo’n ontwikkeling waar je volgens ons als marketeer van op de hoogte wilt blijven en zo snel mogelijk op in wil haken, zeker als jouw doelgroep zakelijke professionals zijn.

Vanaf de lancering in Europa, verwachten we dat het aantal gebruikers net zo snel zal groeien als in de Verenigde Staten. Advertentie mogelijkheden laten nog even op zich wachten, maar voor de organische zichtbaarheid van je bedrijf is het wel belangrijk om een account aan te maken en je bedrijfsnaam te claimen. Onderzoek ook direct of influencer marketing voor jou van waarde kan zijn, want dat biedt op Threads momenteel veel perspectief.

Veel huidige gebruikers plaatsen vergelijkbare content op Threads, maar de engagement is een stuk hoger dan op Twitter/X. Hier wil je als marketeer in mee om in contact te komen én te blijven met je doelgroep. Daarnaast zorg je voor een concurrentievoordeel door eerder over te stappen dan jouw concurrenten.

Kortom, geen stress, je hoeft er (nog) niet wakker over te liggen, het duurt nog ‘vele maanden’ voordat de app beschikbaar zal zijn in Europa. Maar overweeg je om over te stappen? Doen! Het platform Threads kan bestaan naast de andere kanalen die je op dit moment al managed. Voor jouw bereik is het goed, je houdt zicht op de nieuwste functionaliteiten, hebt niks te verliezen én van proberen ga je leren!

--

--

Tomorrowmen

Club slimme digital marketeers die vandaag heel hard werkt voor de toekomst van morgen.